This story is a continued part of my first Facebook promotion.
Vervolg op mijn eerste Facebook-promotie.
Ah sorry! Een heel essentieel punt zit ik toch gewoon te vergeten in mijn verhaal, dus hallo Donna, hier ben ik nog even over de verkoop van EGO’s:
Wat je ook geweldig kan doen op Facebook is je product verkopen! Je sportschool, je voedingsadvies, je hippiefestival, je Keltische sieraden, je foto’s enz. Gewoon door er elke dag wat leuks over te zeggen of met een fotootje. En dat product zijn sommige mensen, zoals ondergetekende, soms gewoon zelf. Die verkopen hun ego! Als je zelfstandig timmerman bent of artiest of kapper, dan moet je vooral leren jezelf te verkopen. Naast een advertentie in het plaatselijke krantje en de sponsoring van de IJsclub, doet een kapper dat vooral met een gezellig praatje als je in zijn stoel zit en een timmerman aan de koffietafel. Maar een moderne artiest doet dat op internet (een website kost geld en veel tijd) en Facebook (gratis, snel en gemakkelijk). Je kan ook nog adverteren op Facebook. Zo vind ik het leuk om mijn song over Gaza te promoten bij iedereen die in Facebook bekend is als geinteresseerd in Gaza en die het Engels beheerst. Kosten 15 euro. Resultaat: rechtstreekse contacten met fanatiekelingen van beide kampen, inclusief een hele beschaafde meneer van het Israelische leger, als ik de man mag geloven.
Als je iets verkoopt moet je beslist eens gaan experimenteren met reclame maken via Facebook. Het werkt best goed voor vrij weinig geld. Het moet wel, want daarmee verdient Facebook het!
Om iets via Facebook te verkopen moet je eerst een pagina aanmaken over je product. Daarmee ga je als persoon naar de achtergrond (in mijn geval niet, want ik ben dat product zelf). Je gaat dan eerst een tijdje droogzemmen en zet er elke dag iets zinvols op. Vanaf je pagina deel je de berichten op je eigen tijdlijn, zodat je vrienden je alvast gratis kunnen ondersteunen. Als het wat inhoud begint te krijgen, dan ga je een betaalde promotie doen. Begin eens met 5 euro om er gevoel voor te krijgen. Waar je voor moet uitkijken is het betaald promoten van je pagina zelf. Het kan, maar het resultaat is oncontroleerbaar. Je ziet wel Likes binnenkomen, maar ik heb grote twijfels bij de kwaliteit daarvan. Wat beter werkt is iets op Youtube zetten (een filmpje van je product) en dat promoten via Facebook. Je kan dan aan de views op Youtube zien hoe de campagne loopt.
Een extreem goed voorbeeld van zo’n zelfstandige, zeer actieve artiest vind ik Sarah McQuaid, die een website heeft en zichzelf op Facebook promoot via deze pagina:
https://www.facebook.com/sarahmcquaidmusic
Daarbij is Sarah, ondanks haar op het eerste gezicht grote ego, een bijzonder aardig en benaderbaar mens!
Leave a Reply